18.2.13

Λεμονάκια μαρμελάδα

Ως δεύτερο μέρος αφιέρωματος, στα αφράτα, μικρά και γεμάτα άρωμα, λεμονάκια.
Τα τόσο φρέσκα και γαργαλιστικά που με τίποτε δεν θα μπορούσα  βέβαια να τα καταναλώσω άμεσα... Και μετά απο δύο συνεχόμενες μέρες που έκανα μπισκότα και κάποια άλλα που έστυψα και τα κράτησα σαν παγάκια στον καταψύκτη, για χρήση σε φαγητό, να σας γράψω και το τρίτο κατά σειρά πόνημά μου!
Η σκέψη μου, ηθελημένα μάλλον, πήγε στην μαρμελάδα (ακούς Ξανθή....).
Αλλά μαρμελάδα,  που να έχει μέσα κομμάτια της φλούδας του ευλογημένου καρπού και όχι lemon curd.  Μια μαρμελάδα που θα φαγωθεί συνδυασμένη με κάποια τυράκια, αλλά και θα χρησιμοποιηθεί ως επικάλυψη ενός μυρωδάτου cheesecake λεμονιού, ή μέσα σε πάστα φλώρα  μιας και βλέπετε πως έχω αυτή τη τάση. Δηλαδή όταν φτιάχνω κάτι,  να  ξέρω ότι θα μπορεί να έχει πολλαπλές δυνατότητες χρήσης, μέσα στην κουζίνα μου.


Έψαξα λοιπόν για να δω συνταγές μέσα στο διαδίκτυο σχετικές. 
Πρώτη και καλύτερη αυτή της φίλης μας, της Ξανθής (ε, που έχει πια μια ειδικότητα στις μαρμελάδες) αλλά και από άλλες γνωστές μαγείρισσες, όπως της κας Αργυρώς Μπαρμπαρίγου αλλά και της κας Αγλαϊας Κρεμεζή. 
Το θέμα μου ήταν ότι, δεν ήθελα να κάτσω και να  «ξύσω» τα λεμόνια, μιας και πιστεύω ότι όλο το αιθέριο έλαιό τους, είναι στην φρέσκια φλούδα και με τίποτε δεν ήθελα να το «χάσω». Ήταν και θέμα χρόνου φυσικά... οπότε αποφάσισα  ν’ ακολουθήσω την συνταγή της τρίτης κυρίας, με μια-δυο μικρές «παρεμβολές».

Το πρώτο νερό του 7άλεπτου βρασίματος, που μπήκαν τα λεμόνια, να μην το κρατήσω.
Ήταν ένας τρόπος ξεπικρίσματος. 
Και μετά τα έβαλα για δεύτερο βράσιμο αφού τα τρύπησα με ένα χοντρό πιρούνι. 
Στο σημείο αυτό να επισημάνω πως τα λεμόνια μου δεν ήταν μεγάλα σε μέγεθος γι’ αυτό και η όλη διαδικασία είναι σαφώς πιο απλή και εύκολη από ότι με τα μεγάλα σε μέγεθος λεμόνια.

Για 3 βαζάκια (όπως το εικονιζόμενο) χρησιμοποίησα
20 λεμονάκια,
3 ποτήρια νερό (στο πρώτο βράσιμο).
3 ποτήρια νερό (στο δεύτερο βράσιμο).
1 κιλό ζάχαρη,
και ½ κοφτό κουταλάκι βανίλια κρυσταλλική.
Τις αναλυτικές οδηγίες μπορείτε να τις δείτε στην συνταγή της κας Κρεμεζή.
Απλώς στο 7άλεπτο επάνω, θα αλλάξετε το νερό βρασίματος.
Θα βάλετε νέο και θα τρυπήσετε τα λεμόνια.  Όταν ολοκληρωθεί το δεύτερο 20αλεπτο βράσιμο, θα βγάλετε σ’ ένα ταψί και θα τ’ αφήσετε να κρυώσουν ώστε να μπορέσετε να τα κόψετε και να χωρίσετε το εσωτερικό από τη φλούδα. 
Το εσωτερικό τους θα μπει σε τουλουπάνι ή 2 φύλλα τούλι ψιλό. 
Το τούλι θα το έχετε στρώσει μέσα σ’ ένα ταπεράκι με τις άκρες του να εξέχουν, και εκεί θα αδειάζετε το εσωτερικό του κάθε λεμονιού. Όταν τελειώσετε την διαδικασία θα το δέσετε καλά.  Οι  φλούδες τώρα θα κοπούν με μαχαίρι ή ψαλίδι σε μικρά καρεδάκια ή λωρίδες.

Μέσα στο νερό της κατσαρόλας που έβρασαν τα λεμόνια θα ρίξετε τα 800 γραμ. της ζάχαρης, να πάρουν μια πρώτη βράση, θα ρίξετε τις φλούδες, θα βάλετε το τούλι δεμένο, κάπως στο πλάϊ της κατσαρόλας, και όσο χυμό έχει μείνει μέσα στο τάπερ και θα βράσετε για 25 λεπτά ώστε να μειωθεί ο όγκος τους. Σ’ αυτό το σημείο θα αφαιρέσετε το τούλι, θα ρίξετε την βανίλια. 
Θα αφήσετε το μείγμα να κρυώσει και μετά από κανένα 3ώρο ή την επομένη θα το βάλετε να ξαναβράσει για 8-10 περίπου λεπτά, μέχρι να δείτε την μαρμελάδα να έχει δέσει αρκετά.

Την αφήνετε να μισό-κρυώσει και την μισή της ποσότητα θα την αλέσετε στο multi, και μετά θα την επιστρέψετε μέσα στην κατσαρόλα ανακατεύοντας με την υπόλοιπη που είχε μείνει μέσα.
Αυτή ήταν η δεύτερη παρεμβολή μου στην αρχική συνταγή. Και την έκανα, για να έχω μια μαρμελάδα με λιωμένο καρπό αλλά και με την φλούδα να διακρίνεται στο τελικό αποτέλεσμα.
Έγινε εξαιρετική.
Και η κατανάλωσή της με κάποιο άσπρο τυρί όπως: ανθότυρο, κατίκι  ή κρέμα Φιλαδέλφεια είναι σαφώς ιδανική περίπτωση. Για να μην σας πω ακόμη για cheesecake καθώς αυτό αναμένεται σε επόμενη φάση.

Υ.Η. Ευχαριστίες πολλές στην κα Κρεμεζή  για την δική της πρόταση, αλλά και τις άλλες κυρίες που διάβασα με πολύ προσοχή, μιας και ήταν άκρως κατατοπιστικές.

42 σχόλια:

  1. Ήρθα πρώτη, ήρθα πρώτη!!!!!!!!!1
    Θέλω βαζάκι ολόκληρο!!!
    Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βαζάκι θες Λίλα μου;
      E, και που να δεις τι υποψηφιότητες έχουν μπει. Ούτε που το περίμενα να έχει τέτοια ανταπόκριση το πόνημα.
      Καλό απόγευμα εύχομαι.

      Διαγραφή
  2. Ωραία ιδέα για το cheesecake! Δε το είχα σκεφτεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Irene, οι μαρμελάδες που κρατούν μέσα ολόκληρα κομμάτια φρούτων ή άλλων καρπών είναι πραγματικά πολύ ωραίες λύσεις για τα cheesecakes.

      Διαγραφή
  3. Είπες τη μαγική λέξη : "Λεμόνι"!! Το λατρεύω και φαντάζομαι τι άρωμα θα έχει έτσι όπως την έφτιαξες. Εδώ και μέρες θέλω να καταπιαστώ γιατί η λεμονιά τσακίζεται και μία το ένα, μία το άλλο, όλο στην καθυστέρηση είμαι! Φιλιά Πηνελόπη μου και καλή εβδομάδα να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αντε βρε Εφούλα, μάζεψε τα!
      Έχουν τόσες εφαρμογές...Χρόνο να ΄χεις και το αποτέλεσμα σίγουρα θα σε ικανοποιήσει.
      Καλό απόγευμα εύχομαι.

      Διαγραφή
  4. Ευχαριστώ πολύ για την αναφορά!
    Έχω βαζάκια από πέρσι που είχα την τύχη να μου δώσουν σπιτικά λεμόνια.
    Καλή εβδομαδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αφού είσαι ειδική επί του θέματος, υπήρχει περίπτωση να μην γίνει αναφορά βρε Ξανθή μου;
      Άλλωστε ο φίλος μας Googlis πρώτη-πρώτη σ' έβγαλε :-)))
      Καλή εβδομάδα και καλό απόγευμα επίσης.

      Διαγραφή
  5. Ευλογημένος καρπός το λεμόνι.Όμορφος, με λεία στιλπνή επιφάνεια,αξεπέραστο άρωμα και ανυπέρβλητη γεύση ,δροσιά και φρεσκάδα.Ότι και να κάνεις με τον καρπό αυτό, η νοστιμιά πολλαπλασιάζεται.
    Η ξινόδροση γεύση της λεμονομαρμελάδας είναι ασυναγώνιστη.Η εφαρμογή της ,πολλαπλή.Η συνταγή σου και οι λεπτομερείς,κατατοπιστικές οδηγίες παρασκευής της΄την κάνουν όχι μόνο προσιτή ,αλλά και προκλητική.Θαυμάσιο χρώμα ζωντάνιας φυσικής και η παρουσία της λεμονόφλουδας καθοριστική πνοή νοστιμάδας.
    Φιλιά πολλά,πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Φωτεινή μου.
      Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια, που όπως πάντα, με κάνουν πραγματικά λιγάκι να κοκκινίζω.
      Φιλιά και χαιρετισμούς κι' από εμένα.

      Διαγραφή
  6. Με κατέστρεψες... το μόνο που σκέφτομαι τώρα είναι cheesecake με τη μαρμελάδα σου!!
    Πολλά φιλιά και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ερμιόνη, έχω μια καλή ιδέα!
      Να το φτιάξω και να σε καλέσω να το "τσακίσουμε" αντάμα :-)))

      Διαγραφή
  7. Χρυσοχέρα!!!!
    Μπράβο σου!!!
    Θα μοσχομυρίζει το σπίτι κάθε φορά που ανοίγεις το βαζάκι!!!!!!
    Εγώ τη θέλω με μανούρι και παξιμαδάκι!!!!

    Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Peps!
      Χθες βράδυ έβαλα λίγη πάνω σε μια φέτα ανθότυρο.
      Πήρα κι' μια φετούλα ψωμί που την φρυγάνισα λίγο στο τηγάνι και έκανα τις δοκιμές μου.
      Εξαιρετική βγήκε.
      Όπως άλλωστε και κάτι mini tartakia που έκανα, έτσι για τις πρώτες μου δοκιμές :-))

      Διαγραφή
  8. Είναι να μη ζητήσω κι εγώ βαζάκι, αν και πρόλαβε η Λίλα;
    Και με τυράκια θα μου άρεσε αλλά και σε cheesecake θα είναι φανταστική!
    Μπράβο, Πηνελόπη μου!
    Φιλιά πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να ζητήσεις Ελένη μου!
      Το θέμα είναι αν τελικά θα προλάβεις να λάβεις :-))

      Το ένα το δώρισα ήδη. Το δεύτερο έχει μπει σε φάση δοκιμών και το τρίτο βλέπουμε.

      Πρέπει να βρώ κάποιον να με προμηθεύσει εκ' νέου μυρωδάτα λεμόνια για να προλάβω όλες τις "συμμετοχές" σας :-)))

      Φιλιά πολλά.

      Διαγραφή
  9. βρε πηνελοπη βαλτες ειστε ολες πια αυτες τις ημερες με τα λεμονια? ξερεις ποσο μου αρεσουν ολα τα παρασκευασματα με λεμονια? αν ημουν εικει ενα βαζακι θα στο εκλεβα, να το ξερεις!!!!
    φιλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειρήνη μου γλυκιά, δεν το κάνουμε επίτηδες.
      Είναι η εποχή καλή μου. Που δίνει τα λεμόνια και τα πορτοκάλια σε αφθονία.

      Χθες πήρα πορτοκάλια Λακωνίας για φαγητό, και είχαν τόση γλύκα, που έφαγε 3 σχεδόν μέσα σε μισή ώρα για απογευματινό.

      Φιλιά πολλά κι από εμένα.

      Διαγραφή
  10. Θέλω και εγώ cheesecake με λεμονομαρμελαδίτσα ... καλή μου Πηνελόπη, τι θα κάνεις για μένα (θυμήσου έχω φωτο σου με κατσαρόλα) .. χιιχιιχ

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ζητείται επειγόντως δωρητής λεμονιών!!!!
      Γιατί "παίζεται" το κεφάλι μου πάνω από μια κατσαρόλα λέμε...

      Τι να κάνω βρε Κωνσταντίνα; Είδες μέχρι "ανοιχτή" αγγελία έβαλα ... για να καλύψω την ζήτηση της μαρμελάδας λεμονιού.

      Διαγραφή
  11. Φαντάζομαι άρωμα που θα έχει αυτή η μαρμελάδα,το λεμόνι είναι στις αγαπημένες μου γεύσεις όπως και να είναι,μπράβο Πηνελόπη,πολύ μου άρεσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Νέλη μου,
      πραγματικά το άρωμα είναι εξαιρετικό. Η επίγευση δε, που σου αφήνει στο στόμα μεταξύ γλυκού, ξυνού και μιας ελαφριάς αψάδας παρέα με γλύκα είναι εξαιρετικός συνδυασμός.
      Ειδικά πάνω σε κάτι κρεμώδες ή λευκό, όπως ένα καλό μαλακό ανθότυρο που την δοκίμασα χθες.

      Διαγραφή
  12. Λατρεμένο cheesecake με μαρμελάδα λεμόνι , τι μου είπες τώρα;;;
    Θεικό και ανεπανάληπτο!
    Καλοφάγωτο ότι και να φτιάξεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σοφία μου, το cheesecake με τούτη τη μαρμελάδα από πάνω, ήταν η "άμεση" σκέψη μου, όταν την πρωτοδοκίμασα σε γεύση.
      Και σίγουρα θα φτιαχτεί σύντομα.

      Διαγραφή
  13. Πηνελόπη μου στείλε κανένα βαζάκι, λατεύω το άρωμα αλλά και τη γεύση του λεμονιού!!!Θέλω και cheesecake εννοείται, όταν το φτιάξεις ξέρεις...περιμένω!!!
    Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη βάζεις σοβαρή "υποψηφιότητα" για το φάγωμα του cheesecake.
      Τέσσερεις μπήκαμε στο γύρω. Εσύ, η Σοφία, η Ερμιόνη κι' εγώ...

      Έτσι που πάμε θα τον "τετραγωνίσουμε" τον κύκλο μιας στρογγυλής φόρμας
      με cheesecake :-))) Εύγε μας!

      Διαγραφή
  14. Ωραία η προσπάθειά σου Πηνελόπη μου. Κι εγώ στη θέση σου δεν θα τα έξινα τα λεμόνια. Συμφωνώ με την ιδέα και την υλοποίησή της!!! Καλοφάγωτα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ σε, Χρυσαυγή μου.
      Όσο για το καλοφάγωτα... ήδη είμαστε σε καλό δρόμο, μιας και είμαστε και παιδιά καλόφωγα!

      Διαγραφή
  15. Φαντάζομαι θα μοσχομύριζε το σπίτι! Γεια στα χέρια σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να 'σαι καλά βρε Μαρία μου.
      Έ, η πρώτη ύλη είναι αυτή που μας έδωσε μοναδική μυρωδιά, σίγουρα :-))

      Διαγραφή
  16. Λατρεύω κι εγώ τα λεμόνια! Τι ωραία! Και ωραία γράμματα στα βαζάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την.
      Η χρήση του λεμονιού, σε φαγητά ή γλυκά, σε οδηγεί στο γευστικό αποτέλεσμα που θέλεις αυτή είναι η αλήθεια :-))

      Όσο για τα γράμματα, ελπίζω ότι ακόμη είναι καλά...μιας και η χρήση του πληκτρολογίου μας έχει κάνει σχεδόν να ξεχάσουμε τον γραφικό μας χαρακτήρα.
      Καλημέρες πολλές.

      Διαγραφή
  17. Καλημέρα φιλενάδα...μου άναψες φωτιές και θα πάω να πάρω λεμόνια για να τις κάνω... σε λίγο θα σου έχω νέα!!!
    Υπέροχες τις έκανες...γεια στα χέρια σου...φαντάζομαι μοσχοβολιά και νοστιμιά!!!
    Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κική μου, περιμένω τα "νέα" σου!

      Αν και μετά το παστοκύδωνο, που μου έκανες χθες... με έστειλες στο χρόνο πίσω :-)))

      Διαγραφή
  18. Φαντάζομαι την μυρωδιά της μαρμελάδας... Θα ήθελα λίγο πάστα φλώρα!!! ααα μου τρέχουν τα σάλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Notoula μου,
    σκέφτομαι και μια πάστα φλώρα με ζύμη νηστίσιμη (μάλλον) το θέμα είναι βρω και χρόνο για να υλοποίηση πια, όλες αυτές τις σκέψεις...
    Καλημέρα να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Στον κύκλο του cheesecake, βάλτε πιάτο και για μένα περικαλώ γιατί αν δεν με παίξετε θα κλαίω. Κι άμα κλαίω, κλαίω πολύ!
    Απ' τη μυρωδιά του λεμονιού, η μύτη μου μεγάλωσε σαν του Πινόκιο!
    Και δε λέω ψέματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα Μαρθούλα μου, θα σε "παίξουμε" μην κλαις!!!
      Εμείς αγαπάμε όλα τα καλόφωγα κοριτσάκια και μάλιστα αν τόσο χαμογελαστά και δημιουργικά όπως εσύ :-))

      Διαγραφή
  21. Μαρμελάδα μονο λεμόνι δεν έχω κάνει ποτέ....συνήθως βάζω 3 σε 1,πορτοκάλι,γκρειπφρουτ,λεμονι,τα οποία βράζω ολοκληρα για μια ώρα και μετα ξεκουκουτσιαζω και πολτοποιώ,δεν εχουν καθολου πικριλα,παρά μόνο τη συνηθισμένη ελαχιστη των εσπεριδοειδών...θα συμφωνήσω,οι συνταγες της Κρεμεζη,είναι κατατοπιστικότατες και σίγουρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την Cook, έτσι που τα λες είναι καλή μου.
      Εγώ πάλι μόνον με πορτοκάλια έχω κάνει. Και με λεμόνια μόνον για χρήση σε γλυκό. Όλα μαζί δεν τα έχω βάλει, γιατί δεν βρέθηκα και ποτέ ταυτόχρονα να τα έχω.
      Εδώ απλώς το άρωμα του λεμονιού είναι μοναδικό και άκρως ξεχωριστό σε όλες τις χρήσεις.
      Καλημέρες πολλές.

      Διαγραφή
  22. Τι μοσχομυριστή μαρμελάδα είναι αυτή, Πηνελόπη!! Φαίνεται υπέροχη!! Και όχι πολύ δύσκολη!! Αν μείνει και κανένα κομματάκι cheesecake, που βλέπω πιο πάνω, φυλάξτε το και για εμένα!! χαχα!
    Σε περιέλαβα στην Βόλτα στη Γειτονιά #23 :)
    Καλή εβδομάδα!!!
    Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και καλή εβδομάδα καλή μου.
      Σ' ευχαριστώ θερμά γιατί για μία ακόμη φορά με συμπεριέλαβες στις όμορφες "βόλτες" σου.
      Μια ακόμη συμμετοχή για το cheesecake, για να "μοιράσουμε" σε περισσότερα κουταλάκια την απόλαυση της όποιας κρεπάλης :-)))

      Διαγραφή